periferic


concept discussion by perifericbiennale
February 27, 2008, 8:01 am
Filed under: art as gift - concept discussion

Blogosfera Periferic

Temă de reflecţie: Economia artei ca dar

Logica este una a opoziţiilor, în care capitalul în exces presupune imposibilitatea (practică) a reinvestirii profitului în vederea creşterii sistemului sau necesitatea cheltuirii, a irosirii, un debuşeu al presiunii excedentului. Darul, aşadar, ca posibilitate a consumării a ceea ce prisoseşte şi, prin urmare, ca gest (vinovat) de alocare a puterii (a celui care dă asupra celui ce primeşte), de recunoaştere a statusului social, împreună cu obligaţia de a răspunde cu un gest cel puţin echivalent – mecanica inversă a posibilităţii rezistenţei. Arta şi artistul devin actorii intraţi pe scenă neanunţat, ca ofertanţi-beneficiari ai serviciilor terţiare de lux: obiectele produse au ca raţiune de a fi tocmai consumul, realizat ca un consum de “dar” (politic, economic şi cultural) al artei şi artistului realizat pe stradă, în galerii, muzee, colecţii private, în circuitul internaţional al bienalelor şi al evenimentelor conexe etc. Aşadar, tema pe care o propunem spre reflecţie critică este cea a excedentului de capital (material, simbolic) îndreptat către artă ca dar (aparent), cu o privire asupra versantului donator (ideologia oferirii, dialectica înstăpînirii asupra simbolicului, al cărei pretext este arta ca dar), cu o altă privire asupra versantului donatar (posibilitatea accesului lărgit democratic la evenimentul de artă contemporană, dar şi instruirea ca educaţie a rezistenţei ideologice).

Desfăşurarea acestei discuţii se va face în spaţiul public virtual al blogului Periferic, care se vrea o arenă a discuţiilor libere ce intenţionează contextualizarea acestui discurs prin aplicare la posibilităţile concrete de existenţă a evenimentului de artă contemporană în România, atît cu privire la organizatori/artişti, cît şi la public. Accesul este indistinct şi gratuit, iar posibilităţile de abordare nelimitate.

Suport teoretic (în progresie): Marcel Mauss, Georges Bataille.

 

Advertisements

2 Comments so far
Leave a comment

Logica, cel putin a lui Bataille nu e una “a opozitiilor, în care capitalul în exces presupune imposibilitatea (practică) a reinvestirii profitului în vederea creşterii sistemului sau necesitatea cheltuirii”, tocmai pentru ca darul este intrinsec sistemului. “Cheltuirea bogatiilor este, in raport cu producerea lor, primordiala” (bataille,partea blestemata,p.13). De aceea, darul nu are cum sa fie doar o posibilitate a consumarii, ci opusul, necesitate, dat intrinsec. Tocmai excedentul, ca prelungire inerenta a presiunii vietii permite depasirea: “darul are proprietatea de a constitui o depasire a subiectului care daruieste, insa, in schimbul obiectului oferit, subiectul isi insuseste depasirea” (bataille, p.69).
Prin urmare, arta si artistul nu sunt “actori intrati pe scena neanunţat, ca ofertanţi-beneficiari ai serviciilor terţiare de lux” din moment ce “locul” lor este in exces, in preaplinul vietii. Nu sunt elemente aditionale, reziduuri ale sistemului care se revarsa, ci tocmai “conditii de posibilitate” ale functionarii sistemului. Sunt actori de constatare si sesizare a “partii blestemate”.
Este poate ceea ce artistul, politicianul si economistul trebuie sa inteleaga odata pentru totdeauna. Artistului ii ramane gestul asumarii depline a conditiei sale si manifestarii in concordanta.

Comment by Epoche

Epoche…nu stiu daca iti dai seama dar in randul 6 contrazici ce spui in randul 1. Sigur ca logica este una a opozitiilor (din ratiuni jurnalistice – fragmentelul a aparut initial in observator cultural si am evitat sa pomenesc cuvantul dialectica,gandindu-ma la repulsia produsa unora de acest cuvant) si nu ma refer aici numai la ceea ce zice postfata, prefata, si la cum este privt Bataille in general, ca ganditor care implineste prin excelenta hegelianismul.Sigur ca este vorba despre o logica a opozitiilor sau una a compensatiei sau cum vrei sa o mai numesti, si simplificat la maximum ar fi vorba despre surplus si contrapartea sa negativa, cheltuirea sa. Asadar, daca arta este prinsa aici la mijloc, ea poate ajunge sa fie utilizata si transformata in ornamentica (a consuma surplusul in arta -a cumpara obiecte de arta ca si cum ai face shopping de haine) si ea este cu siguranta astfel, cel putin astazi – si te-as trimite la cartea lui Babias “Subiectivitatea marfa” care trateaza despre schimbarile din sistemul artei (inclusiv modalitatea in care acesta este influentat acesta de fenomene conexe – de exemplu piata imobiliara, rescrierea istoriei ca in cazul lui Christian FLick la Hamburger Banhof, etc) de dupa caderea Zidului. Modelul antinomic este bineinteles, arta de proiect, arta angajata social, asa cum este arta care s-a nascut in anii 70 din protestele studentesti impotriva razboiului din Vietnam, sau ceea ce a urmat primaverii din 68, situationistilor in Franta si altele asemenea.

In felul acesta bineinteles ca artistii sunt musafirii neasteptati care se vand pe ei si produsul lor, asa cum o firma de haine isi vinde produsele. Este tot un serviciu pe care ei il ofera. Serviciul transforma locuinta ta, muzeul si galeria (pe cea din urma, cat timp intermediaza relatia artist-colectionar se transforma intr-un butic). Si bineinteles ca arta este intra in economia tertiara a serviciilor cat timp in cazul primelor doua sectoare este vorba despre industrie si agricultura – si nu am pune aici arta, nu e asa? Cu alte cuvinte, ceea ce a vrut acest mic text sa arate este o declaratie de intentie a ceea ce ar putea face Perifericul – rasturnarea artei ca mijloc de a consuma surplus (material si simbolic) – cu alte cuvinte plasarea pe celalalt talger al balantei – arta asemeni unui proces care contribuie la acumulare de know how, savoir-faire. Quoi? am putea intreba. Ei bine… savoir faire cum sa ocolim tot ceea ce nu ne place la viata pe care o traim, evitarea manipularii si ideologiei, identitate eliberata.

Comment by vlad




Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: